autobedrijf carpoint

Wat zijn superdure auto-onderdelen?

Geplaatst op

Je wilt het natuurlijk ten alle tijden voorkomen, maar toch gebeurt het veel mensen (vooral tijdens vakantietips) dat ze pech onderweg krijgen. Dat is al heel vervelend omdat het tijdrovend is, maar het kost daarnaast ook nog eens een flinke duit. Maar wat zijn nu eigenlijk de meest dure auto-onderdelen om te laten vervangen. Dat gaan we vandaag eens even haarfijn in deze blog uit de doeken doen. Lees snel met ons verder om te zien welke reparatie in de papieren gaat lopen en wat je er aan kunt doen om dure onderdelen langer goed te houden. Veel succes met het toepassen van deze tips. Gelukkig zijn er ook experts die auto-onderdelen tegen een scherpe prijs kunnen aanbieden, zoals katalysator lelystad. Een expert die je graag bijstaat om je auto weer helemaal perfect in orde te maken.  

Wat zijn dure auto-onderdelen?

Je vraagt je misschien af welke onderdelen van je auto nu echt duur zijn. Nou, we hebben ze even onder elkaar gezet. Als deze kapot kun je je lol op:

  • Brandstofpomp
  • Versnellingsbak
  • Motor revisie
  • Distributieriem

Brandstofpomp

De brandstofpomp is natuurlijk essentieel om met je auto vooruit te kunnen. Wanneer deze stuk is, betaal je voor een nieuwe zeker zo’n 500 euro. Het kan zijn dat deze lek is en dan ontstaat er schade aan de motor. Je kunt er wel zelf wat aan doen, namelijk nooit de tank totaal leegrijden. Dan gaat de pomp veel langer mee. Natuurlijk kan het een keer voorkomen, zeker op vakantie, maar je wil gewoon tanken als de benzinetank nog voor een kwart vol is. Een manier om de brandstofpomp kapot te maken is verkeerde brandstof tanken.

Versnellingsbak

Zonder versnellingsbank kom je niet ver. Dus wanneer hij stuk is, wil je niets anders dan deze gemaakt hebben of een andere auto. De waarde van de auto bepaalt eigenlijk wat je gaat doen. Een nieuwe versnellingsbak kan 7000 euro kosten. Dat is natuurlijk totaal niet rendabel als je tweedehandsauto hebt met de waarde van 5000 euro. Veel slimmer is het dan om een nieuwe aan te schaffen. Schakel goed met de koppeling, schakel door op het juiste moment door en schakel niet te hard.

Motor revisie

Wanneer een motor niet goed loopt, moet deze echt een beurt hebben. Ook het reviseren van een motor kost aardig wat centen: al snel 2000 tot 7000 euro. Ook weer zo’n afwegingsmomentje: een nieuwe aanschaffen (tweedehands of brand new)? Bij een revisie wordt de hele motor uit elkaar gehaald en versleten onderdelen worden vervangen. Zorg voor een goede motorolie, dan gaat hij langer mee.

Distributieriem

Na 100.000 kilometer is het verstandig de distributieriem te vervangen. De kosten voor deze vervangen bedragen ongeveer 1000 euro.

Katalysator

Het vervangen van de verplichte katalysator is niet astronomisch duur, het kost zo’n 300 a 500 euro. Wel fijn dat het soms ook mogelijk is om deze schoon te maken. Dat is een stuk goedkoper en hangt van het uurtarief van de garage af. Om de katalysator langer mee te laten gaan is het goed om af en toe een stuk op de snelweg te rijden, dan brandt hij lekker schoon.

Meer lezen?

Je leert meer op onze site. Zoals over de voordelen van de studentchauffeur en hoe je een roadtrip met een huurauto kunt maken. Laat je inspireren.

Gerelateerde berichten

Over ons

Contactgegevens

Via info @ domein.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2024 Alle rechten voorbehouden